KOLORY
  • Chęć uzyskania oryginalnego i niepowtarzalnego efektu.
    Letterpress możemy stosować jako samodzielną technikę drukarską, jak również jako oryginalne, trójwymiarowe uszlachetnienie wydruków, wykonanych metodą cyfrową bądź offsetową.
  • Gruby, niepowlekany papier
    Efekt trójwymiarowego odcisku matrycy najlepiej widoczny jest na niepowlekanych, bawełnianych papierach o grubości od 300 gsm.
  • Użycie kilku dowolnych kolorów
  • oryginalny i niepowtarzalny efekt
  • szybkość dzięki jednoczesnemu drukowaniu i tłoczeniu (zamiast stosowania matrycy na uprzednio zadrukowane materialy)
  • oprócz naniesienia koloru i tłoczenia maszyny typograficzne służą także do foliowania (hot-stamping) oraz sztancowania
  • technologia ta jest zarazem nowoczesna (dzięki wykorzystaniu polimerowych matryc) i tradycyjna (pozwalająca na użycie np. oryginalnych czcionek)

Technologia ta używana jest do małych i średnich nakładów, a najpopularniejszymi produktami są realizacje z zakresu tzw. małej poligrafii, czyli wizytówki, zaproszenia, karty okolicznościowe, certyfikaty, dyplomy i wszelkiego rodzaju zawieszki, etykiety, metki.

  • maszyny typograficzne, zwłaszcza obsługiwane ręcznie, mają stosunkowo niewielki obszar zadruku – Heidelberg Kolorów umożliwia zadruk do formatu B4 (250x353 mm)
  • kolor naniesiony maszyną typograficzną nie zawsze idealnie pokrywa się z przetłoczeniem (choć efekt ten bywa uznawany za zaletę)
  • efekt wypukłości zależy od papieru - najlepsze osiąga się na papierach grubych i niepowlekanych, w przypadku źle dobranych papierów efekt trójwymiarowości może być prawie niewidoczny
  • efekt przetłoczenia może zaniknąć przy dalszej obróbce introligatorskiej (kaszerowanie, prasa przy twardej oprawie, personalizacja w maszynie cyfrowej)
  • nanoszenie kolorow, podobnie jak przy sitodruku, odbywa się fazami – im więcej kolorów użyto w projekcie, tym dłuższy będzie proces jego produkcji
  • ze względu na użycie matryc, letterpress nie ma możliwości naniesienia gradientu ani efektów rastrowych